OKŁADZINY ABK, CICHY BOHATER POW!
Głośne otwarcie tunelu na Południowej Obwodnicy Warszawy (POW) miało swojego cichego bohatera. To Alfa Bond Kohlhauer, który wyposażył najdłuższy tunel w Polsce w aluminiowe okładziny akustyczne. Dzięki nim podróż przez tunel jest znacznie mniej uciążliwa.
Kierowcy, którzy mieli już okazję przejechać POW na pewno zauważyli lśniące aluminiowe panele wyściełające ściany przed wjazdem i na obu końcach tunelu. To Kohlhauer AWK VS 40_500. Na liczącym niemal 3 km odcinku trasy S-2 nasze okładziny akustyczne zajmują łączną powierzchnię 6,8 tys. m2 na wylotowych ścianach tunelu.
Sprostanie wyśrubowanym wymaganiom flagowej inwestycji drogowej to zasługa technologii stosowanych w ABK i naszej własnej myśli inżynieryjnej. W przypadku projektu Południowej Obwodnicy Warszawy, gdzie okładziny stosowane są m. in. na ścianach szczelinowych, istotna okazała się regulowana głębokość obudowy od 60 do nawet 400 mm, pozwalająca na skompensowanie nierówności i indywidualne dostosowanie na poszczególnych odcinkach.
Komfort dla użytkowników przejazdu jest efektem pochłaniania przez nasz produkt aż 14 decybeli hałasu. Okładziny AWK VS 40_500 zbudowane są bowiem z wełny mineralnej o ciężarze właściwym 100 kg/m3. Ma ona właściwości hydrofobowe i spełnia normy dotyczące nasiąkliwości (PE-EN 1794-1:2003). Wełnę powleka estetyczna perforowana blacha aluminiowa grubości 1 mm polakierowana proszkowo.
W przypadku POW nawy tunelu mają przekrój prostokątny. Jednak dla konstrukcji o przekroju półokrągłym podążanie za promieniem zagięcia nie stanowi problemu. To zasługa technologii montowania kotew ze stali nierdzewnej wykorzystujących specjalne uchwyty montażowe. Dają one możliwość modulowania głębokością obudowy i nachyleniem poszczególnych paneli. Tym samym okładzina, której pojedyncze elementy mają szerokość 50 cm sprawia wrażenie jednolitego łuku, gdyż każda z jej części składowych dopasowana jest do siebie w sposób niemal idealny.
AWK VS 40_500, to jednak nie tylko doskonałe rozwiązanie do tuneli. To również znakomita propozycja dla wszelkich inwestycji otwartego budownictwa drogowego, w których zmienne warunki pogodowe są codziennością. W zależności od potrzeb Inwestora, nasze panele mocowane mogą być w układzie poziomym lub pionowym. Długość pojedynczych elementów może dochodzić nawet do 6 m, a poprzez ich łączenie można uzyskać okładzinę o większej wysokości całkowitej. Zastosowanie dodatkowych podkonstrukcji daje też możliwość niwelowania nierówności terenu. Co istotne, blachy aluminiowe mogą zaś zostać polakierowane proszkowo na niemal dowolne kolory.
Potwierdzeniem najwyższej jakości są certyfikaty pochłaniania dźwięku zgodne z normą PN-EN 1793-1 (DLa = 14 dB) oraz wytrzymałości na obciążenia wiatrem (parcie i ssanie mas powietrza), a także obciążenia dynamiczne związane z odśnieżaniem PN-EN 1794-1:2011. Najwyższą gwarancją jakości jest jednak fakt, że okładziny AWK VS 40_500 wykonuje firma Alfa Bond Kohlhauer.